Outsourca eller inte?

Som företagare står man inför många olika val. Ett av dessa val brukar vara vilka arbetsuppgifter i företaget som man ska outsourca. Som ett litet företag så tenderar man ofta att ta på sig att göra allt för mycket själv och då blir ofta det mesta halvdant gjort och kärnverksamheten tenderar att bli lidande. Så hur skall man då tänka när man funderar kring vad man skall göra själv och vad som är bättre att outsourca till någon som är bättre lämpad?

Allt som hör till din kärnverksamhet och där du själv är experten är givet att du skall utföra själv. Vanliga tjänster som många väljer att outsourca är t.ex. bokföring, städning. Bokföring kräver ju en del specialistkunskap och det är lätt att man gör något fel samtidigt så är det något som tar tid från övriga arbetsuppgifter. Städning kanske inte kräver lika mycket kunskaper men är fortfarande något som tar din tid.

Arbetsuppgifter som kräver mycket kunskap och där det hela tiden gäller att man ligger i framkant kunskapsmässigt för att få ett bra resultat tycker jag är givet att man outsourcar. Onlinemarknadsföring tycker jag är en sådan del av verksamheten. Du kanske ska se över möjligheterna att anlita en Adwords byrå eller en Digital byrå. Fördelarna med att låta en expert ta hand om ditt Adwordskonto, din sökmotoroptimering m.m. är många. Dels ger du arbetet till någon som verkligen är expert och dagligen jobbar med detta vilket gör att de känner till de senaste nyheterna och arbetssätten vilket du då kan tillgodogöra dig. Dessutom så slipper du lägga den tiden som du annars skulle behöva lägga och då kan du således fokusera på din kärnverksamhet istället. Givetvis bör du ändå lägga tid på att följa upp med din partner och se så att de sköter sig och att arbetet går åt rätt håll. Förhoppningsvis ser du då i detta resultat att du faktiskt sparat pengar och ökat din lönsamhet genom att outsourca.

26 sep 2014

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)